قلعه رودخان گيلان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 23 دی 1395
بازدید : 41
نویسنده : rahnama-safar

قلعه رودخان يا قلعه حسام نام قلعه‌اي تاريخي در دوران ساسانيان است كه در 20 كيلومتري جنوب غربي شهر فومن در استان گيلان است. در سمت راست قلعه، رودخانه اي به همين نام قرار دارد كه از ارتفاعات سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جريان است. كلمه رودخان مخفف رودخانه و قلعه رودخان، يعني قلعه اي كه در نزديكي رودخانه است. از آنجا كه اين قلعه تاريخي، در كنار رودخانه اي بنا شده به قلعه رودخان معروف است .
اين قلعه ميراث مهمي است از دژهاي نظامي حكومتي در گيلان است و مدت ها مركز فرمانروايان گيلان بوده است، در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجري قمري براي سلطان حسام‌الدين اميردباج بن امير علاء‌الدين اسحق تجديد بنا شده‌است. اين بنا به وسيله آجر و سنگ ساخته شده و در دوره سلجوقيان نيز تجديد بنا شده و از پايگاه‌هاي مبارزاتي اسماعيليان بوده‌است.
قلعه رودخان با 2.6 هكتار مساحت در ارتفاعي بين ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دريا بر فراز ارتفاعات روستاي رودخان قرار دارد و در كنار آن رودخانه‌اي با همين نام جاري است. ديوار قلعه 1500 متر طول دارد و در آن 65 برج و بارو قرار گرفته است.
اين قلعه مهم تاريخي كه از بزرگترين و باعظمت ترين دژهاي نظامي گيلان و حتي ايران محسوب مي شود و از دو بخش ارگ (محل زندگي حاكم و حرمسراي وي) و قورخانه (محل فعاليت هاي نظامي وزندگي سربازان) تشكيل شده است.
طبيعت بسيار زيبا و چشم اندازهاي زيادي  در مسير روستاي قلعه رودخان تا خود قلعه وجود دارد كه توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. در مسير صعود به قلعه، نور از لابه لاي شاخه هاي درختاني با قدمت زياد كه به سمت آسمان سربرافراشته اند به پايين مي ريزد.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: قلعه رودخان گيلان , طبيعت گردي در گيلان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com